Klassiska svenska bilar – vilka är de?

Från Volvo och Saab

Historiskt sett har vi i Sverige haft två stora biltillverkare, Volvo och Saab. Volvos historia börjar 1927 då företaget grundades och den första bilen rullade ut från fabriken. Det var bilmodellen ÖV4 som såg dagens ljus från företagets dåvarande tillverkning på Hisingen i Göteborg. Konkurrenten Saab bildades något senare, nämligen år 1949 i Trollhättan och det var framförallt det sena 90-talet som var Saabs storhetstid med modeller som Saab 900 och Saab 9000. Den första bilmodellen från företaget kom faktiskt ut redan 1947, tack vare att märket Saab grundades redan 1937 men då som flygplanstillverkare.

Modeller vi aldrig glömmer

Varje årtionde har satt sitt speciella formspråk på bilarna och modellerna har förändrats och moderniserats över tid. En riktig Saab-klassiker är modellen 99 som kom ut första gången 1967, men det var inte förrän några år senare som den skulle få sitt genombrott. Det var nämligen hösten 1972 som bilen utrustades med nymodigheter som elektriskt uppvärmd förarstol och strålkastare med spolning. I början av 70-talet blev bilen sedd som sportig med en topphastighet på 170 km/timmen. När modellen först började säljas år 1968 kostade den 18 385 kr och hamnade därmed i en lägre prisklass än Volvos motsvarighet Volvo 142. Eran med 99 tog slut 1985 då modellen ersattes med Saab 90.

Klassiker från Volvo

En av Volvos riktiga klassiker och den modell som bidrog till stigande försäljning av personbilar i Sverige är Volvo Amazon. Nypriset för en Amazon 123 GT låg på omkring 19 250 kr år 1967, idag får du betala mellan 80 000 kr och 100 000 kr för en bra begagnad 123 GT. Amazonen började att tillverkas år 1956 och visade ett nytt formspråk med mjuka linjer inspirerat av italienska bilmodeller. Med Amazon lades även grunden till bilarnas höga säkerhet, något som företaget än idag är kända för. Modellen tillverkades fram till 1970 och hade då kommit ut i 667 448 exemplar.

Volvo Amazon